Kroki przy sprzedaży nieruchomości

Sprzedaż mieszkania często bywa większym wyznawaniem niż może to się na początku wydawać. Właściciele nieruchomości nie zdają sobie sprawy, że wiąże się ona często z długotrwałym i nie zawsze jasnym procesem. To czy nieruchomość zostanie sprzedana w szybki i bezpieczny sposób zależy od wielu czynników. Negocjacje i odpowiedni sposób zabezpieczenia transakcji, łączą się z wieloma zmiennymi. Nie obejdzie się bez niezbędnych formalności oraz dokumentów, a sprzedaż nieruchomości wymaga przygotowania na różnych płaszczyznach, w których potrzebna jest wiedza i doświadczenie. W poniższym wpisie przedstawię jedynie najważniejsze kroki przy sprzedaży nieruchomości.

  1. Weryfikacja stanu prawnego

Do sprzedaży należy skompletować dokumenty właściwe dla indywidulanej sytuacji właściciela nieruchomości. Nie jest to prosta sprawa, dlatego najlepiej udać się bezpośrednio do notariusza i zapytać jakie dokumenty będą niezbędne do zamknięcia sprzedaży.

  1. Przygotowanie nieruchomości

Etapem, który na pozór może wydawać się prosty, jest przygotowanie nieruchomości do sprzedaży. To czy nasza nieruchomość wyda się atrakcyjna, zależy w dużej mierze jak ją zaprezentujemy. Nie trzeba przeprowadzać remontu, aby mieszkanie było atrakcyjne, czasem wystarczy odświeżenie czy pozbycie się niepotrzebnych rzeczy – porządek to podstawa. Ważne, abyśmy potrafili przedstawić potencjał nieruchomości przy odpowiednim zagospodarowaniu przestrzeni. Nie jest to łatwe. Nie zawsze uda nam się trafić w każdy gust. Warto jednak pokazać mieszkanie schludne i uporządkowane.

  1. Wycena nieruchomości

To jakiej kwoty oczekujemy, nie może być przypadkowe. Gdy wystawimy naszą nieruchomość ze zbyt wysoką ceną, może sprawić, że stanie się ona niesprzedawalna. Potencjalni zainteresowani mogą podejrzewać, że z naszą nieruchomością jest coś nie tak, skoro nikt nie jest nią od długiego czasu zainteresowany. Z drugiej strony nie mając dostatecznej wiedzy, możemy stracić pieniądze oferując zbyt niską cenę. Nasze doświadczenie jest takie, że wielokrotnie widzieliśmy sprzedaż nieruchomości prowadzoną przez osobę prywatną, która w ciągu kilku chwil obniżała cenę nieruchomości o znaczące kwoty. Osoby, które nie posiadają doświadczenia w negocjacjach, zbyt szybko ulegają wpływom, co skutkuje zaniżoną kwotą transakcji. Właściciele często są związani z nieruchomością emocjonalnie, co realnie może utrudnić sprzedaż. Stąd też zasadnym wydaje się pytanie, czy współpraca z pośrednikiem jest dodatkowym kosztem czy jednak szansą sprzedaży nieruchomości po korzystnej cenie?

  1. Wystawienie ogłoszenia

Przy pisaniu ogłoszenia warto pamiętać o kilku szczegółach, które mogą mieć istotne znaczenie przy skutecznej sprzedaży. Treść, nie powinna być zbyt długa, ale musi zawierać wszystkie niezbędne informacje dotyczące samej nieruchomości, jak również jej lokalizacji. Warto się zastanowić jakimi parametrami kierują się kupujący nieruchomość, którą chcemy sprzedać. Nawet najładniejsze i najbardziej funkcjonalne mieszkanie może stać się nieatrakcyjne, jeżeli zdjęcia w ogłoszeniu będą niechlujne. To jak wymagająca jest to umiejętność niech świadczy fakt, że wielu fotografów specjalizuje się właśnie w fotografii nieruchomości. Mając właściwy sprzęt, wiedzę i doświadczenie możemy wykonać fotografie, które będą zachęcać osoby przeglądające Internet. Łatwo można zauważyć różnice pomiędzy zdjęciami wykonanymi przez właściciela, a profesjonalnego fotografa. Można pomyśleć, że to tylko zdjęcia. Jednak to one powodują, że potencjalny kupujący kliknie w nasze ogłoszenie, a w jego głowie zakiełkuje myśl, że to miejsce, w którym chciałby mieszkać. Zdjęcia powinny być wykadrowane, a cała galeria z kolei powinna być ułożona z sensem. Najlepiej, jeśli sesja będzie wykonywana w naturalnym, dziennym świetle. Jednocześnie  publikując ofertę jako osoba prywatna z pewnością wiąże się ze sporą liczbą telefonów od biur nieruchomości, które będą chciały pozyskać nową ofertę do swojego biura.  To jaki sposób i gdzie wystawić naszą ofertę szczegółowo opisaliśmy na naszym blogu w wpisie: https://domirum.pl/dobre-ogloszenie-czyli-jakie/

  1. Prezentacja

Ważne, aby zadbać o czystość i porządek w mieszkaniu. To jak zaprezentujemy nieruchomość, zależy od tego jak będziemy przygotowani. Warto przewietrzyć wcześniej mieszkanie i dokładnie je posprzątać, schować zbędne rzeczy, ponieważ zagracone wnętrze i bałagan wywołają nieprzyjemny efekt chaosu i zamętu. Jeżeli posiadamy psa, weźmy go w czasie prezentacji na spacer. Zapach smażonych ryb czy intensywny zapach środków czystości z pewnością obniżą atrakcyjność nieruchomości, a potencjalni kupujący będą mogli stracić ochotę na dalszą prezentację. Jednym ze sposobów na uzyskanie przyjemnego zapachu jest zaparzenie kawy, tuż przed wizytą. Cały proces nie jest zadaniem łatwym, trzeba pamiętać o wielu czynnikach mających realny wpływ na odbiór naszej nieruchomości. Wymaga to od nas poświecenia czasu i energii. Prezentując naszą nieruchomość powinniśmy w umiejętny sposób wyeksponować jej zalety, ponieważ potencjalni kupujący nie zawsze są w stanie dostrzec jej potencjał. Umawianie prezentacji często wiąże się z niezliczoną liczbą telefonów, o różnych porach dnia, co może być męczącym doświadczeniem.

  1. Podpisanie umowy przedwstępnej/rezerwacyjnej

Jeśli nie jest możliwe podpisanie umowy końcowej od razu, warto rozważyć podpisanie umowy rezerwacyjnej czy przedwstępnej. Jest to początek transakcji. Pewnego rodzaju deklaracja do zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży mieszkania. Podpisując umowę przedwstępną, strony zapewniają chęć podejścia do transakcji na warunkach w niej opisanych. Umowa przedwstępna sprzedaży mieszkania musi zawierać istotne ustalenia i postanowienia docelowej umowy. Zatem nie może zabraknąć dokładnego określenia przedmiotu i terminu sprzedaży oraz ceny. Przedwstępna umowa sprzedaży nieruchomości może, ale nie musi mieć formy aktu notarialnego.
W zależności od wysokości zadatku umowę można podpisać notarialnie lub w formie cywilno-prawnej. Z naszego doświadczenia kwota, powyżej której warto rozważyć podpisanie umowy u notariusza to 5000 zł, ponieważ każda z form umowy, generuje inne konsekwencje prawne, jak również ryzyka.

  1. Zawarcie umowy sprzedaży nieruchomości

Umowa sprzedaży nieruchomości musi być zawarta w formie aktu notarialnego. Właściciel mieszkania musi udokumentować prawo własności przed notariuszem, w którym potwierdza posiadanie prawa własności do nieruchomości, którą zbywa. Oryginał aktu notarialnego zostaje u notariusza, natomiast strony transakcji dostają jego wypisy.

  1. Przekazanie nieruchomości

Przekazanie nieruchomości następuje w oparciu o protokół zdawczo-odbiorczy, którego wzór możemy znaleźć w Internecie. Niektórzy dostawcy mediów oczekują przepisania umowy na własnym druku protokołu, ale nie jest to konieczne. Protokół musi zawierać informacje jakiej nieruchomości dotyczy, numer repertorium, numery i stany liczników, liczbę przekazanych kluczy oraz informację, że wszystkie dane zostały przekazane zgodnie z aktem notarialnym. Warto pamiętać, że jest wielu dostawców (np. Energa), dla których datą przepisania liczników jest data przeniesienia umowy na dostawę mediów, a nie data z protokołu.

Przedstawione powyżej czynności są pewnego rodzaju drogowskazem i pokazują, że drobne decyzje mają realny wpływ na sprzedaż nieruchomości i mogą mieć duży wydźwięk finansowy. Proces sprzedaży powinien być prowadzony w sposób przemyślany. Sprzedażą mieszkania można zająć się samemu, jednak nie jest to wcale łatwe, a przede wszystkim korzystniejsze finansowo. Doświadczony pośrednik może tak poprowadzić sprzedaż, że ostateczny wynik finansowy będzie dla właściciela korzystniejszy niż w przypadku sprzedaży na własną rękę.  Sprzedaż to zawiły, wymagający czasu i energii proces. Jeśli chcesz mieć pewność, że będzie poprowadzony rzetelnie, bezpiecznie, a jednocześnie uzyskasz korzystną cenę sprzedaży to służymy pomocą! Posiadamy obszerne doświadczenie w dziedzinie nieruchomości, a nasz zespół składa się z ekspertów rynku nieruchomości, opiekunów mieszkań, ekipy remontowej, dekoratora wnętrz, fotografa, księgowej, prawnika, doradcy podatkowego oraz notariusza. Wszyscy będziemy pracować na wspólny cel. Skontaktuj się z nami teraz!

Udostępnij na Facebook Udostępnij na Twitter Udostępnij na Google

Zostaw komentarz